Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-09@01:48:07 GMT

سجده سهوچه زمانی لازم است؟

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۱۲۲۸

سجده سهو دو سجده برای جبران نقص ها و اشتباهات نماز بلافاصله بعد از سلام واجب است که نماز گزار باید به جای بیاورد. ناطقان: برای جبران بعضی از اشتباهاتی که در نماز رخ می دهد دو سجده به جا آورده می شود که سَجده سَهو گفته می شود. سجده سهو بایستی بلافاصله بعد از سلام نماز انجام شود و پس از سجده دوم آن لازم است سلام و تشهد بجا آورده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناگفته نماند ذکر سجده سهو متفاوت از سجده های دیگر نماز می باشد.

در بین فقها درباره اینکه چه چیزهایی باعث واجب شدن سجده سهو می شود اختلاف نظر وجود دارد. فراموش کردن یک سجده ، حرف زدن غیر عمدی در نماز و گفتن غیر عمدی سلام نماز در زمانی که نباید گفت سجده سهو واجب می کند که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

به طور کلی می توان گفت برای نقصان و زیادی غیر عمدی در نماز سجده سهو واجب می باشد با ما در این بخش از دین و مذهب  همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این باره کسب کنید.
موارد وجوب سجده سهو به شرح زیر است:

1- فراموش کردن یک سجده

2- حرف زدن به طور غیر عمدی در بین نماز

3- شک کردن به اینکه نماز 4 رکعتی را پنج رکعت خوانده یا چهار رکعت

نکته:دو حالت دیگر نیز وجود دارد که احتیاط واجب آن است سجده سهو انجام شود.

اول- زمانی که نباید نماز را سلام گفت ، مثلاً یک نماز چهار رکعتی بخوانید ولی در رکعت دوم به طور غیر عمدی سلام بدهید.

دوم- دوم مورد این است که تشهد خواندن را از یاد ببرید.


ادای اصوات درد هنگام سجده سهو

زمانی که حرفی به هنگام سرفه و آه کشیدن از دهان خارج می شود سجده سهو واجب نیست اما چنانچه به عنوان مثال آه یا آخ به صورت غیر عمدی گفته شود بایستی سجده سهو به جا آورده شود.

چنانچه نمازگزار اشتباها خیال کند که آیا نمازش به اتمام رسیده است یا نه و بلافاصله حرف بزند واجب است که دو سجده سهو به جا بیاورد.

چنانچه چیزی را اشتباه بخواند و مجدد شکل صحیح آن را تکرار کند برای بازخوانی آن واجب نیست که سجده سهو انجام دهد.

اگر به طور غیر عمدی در نماز مدتی حرف زده شود و همه آن یک بار حساب شود پس از سلام نماز دو سجده سهو برای تمام آن کافی می باشد.

چنانچه به طور غیر عمدی تسبیحات اربعه گفته نشده و یا نه؟ احتیاط مستحب این است که دو سجده سهو پس از نماز به جا آورده شود.

اگر در جایی از نماز که نباید سلام گفته شود به طور غیر عمدی بگویید:«السلام علینا وعلی عبادالله الصالحین» و یا گفته شود:«السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته» بایستی دو سجده سهو به جا آورده شود اما چنانچه کمی از این دو سلام گفته شود و یا بگویید:«السّلام علیک أیّها النّبی و رحمة الله و برکاته» احتیاط مستحب آن می باشد که دو سجده سهو انجام شود.

نکته:چنانچه از روی عمد پس از سلام نماز سجده سهو به جا آورده نشود معصیت محسوب می شود و ضروری است هرچه سریعتر آن را انجام داده ولی چنانچه به طور غیر عمد سجده را به جا نیاوردید هر آن یادتان آمد بایستی سریعا آن را انجام داده و نیازی نیست که نماز را مجدد بخوانید.

سجده سهو به چه صورت انجام می شود؟

پس از این که سلام نماز گفته شد باید با هدف و نیت سجده سهو پیشانی خود را مهر به طور صحیح قرار داده و یکی از سه ذکر زیر را بخوانید:

1- «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَصَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّد وَآلِهِ »

2- « بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد »

3- « بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ السَّلامُ عَلَیْک أَیُّهَا النَّبی وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه »

بهتر آن است که ذکر شماره 3 را بگویید و سپس بشینید و مجدد به سجده بروید و باز یکی از ذکرهایی که گفته شد را خوانده و بعد از سجده برخیزید و شروع به خواندن تشهد و سلام بکنید.
حکم به جای آوردن سجده سهو

چنانچه از روی عمد پس از سلام نماز سجده سهو به جا آورده نشود معصیت محسوب می شود و ضروری است هرچه سریعتر آن را انجام داده ولی چنانچه به طور غیر عمد سجده را به جا نیاوردید هر آن یادتان آمد بایستی سریعا آن را انجام داده و نیازی نیست که نماز را مجدد بخوانید.


شرایط طهارت و وضو در سجده سهو

برای بسیاری از افراد جای سوال است که آیا به هنگام سجده سهو وضو داشتن و طهارت لازم می باشد یا نه؟ در این مورد نظرات و دیدگاه های مختلفی از سوی مراجع تقلید عنوان شده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است.

برخی از مراجع من جمله آیات عظام مکارم شیرازی ،صافی آیت الله خامنه ای وضو را در بجا آوردن سجده سهو لازم و ضروری دانسته اند ولی مراجع دیگری همچون آیات عظام بهجت ، خمینی و گلپایگانی بنا بر احتیاط آن را واجب می دانند و بعضی دیگر نیز از جمله آیات عظام سیستانی ، خوئی تبریزی و نوری همدانی را واجب و ضروری نمی دانند.
حکم رو به قبله بودن در سجده سهو از دیدگاه فقها

آیت الله صافی گلپایگانی:

از دیدگاه صافی گلپایگانی تمامی مواردی که در سجده نماز همچون ستر ، طهارت ، استقبال قبله و ... واجب است نیز ضروری می باشد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

به اعتقاد مکارم شیرازی سجده سهو بایستی با داشتن طهارت و وضو و رو به قبله انجام شود و قرارگیری پیشانی روی چیزی که در نماز خوانده می شود مجاز است.

منبع:نمناک
برچسب ها: سجده ، سهو ، ناطقان ، نماز

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سجده سهو ناطقان نماز آن را انجام داده سلام نماز غیر عمدی انجام شود گفته شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله رمضانی: علمای مسلمان باید صلح عادلانه را در جهان اسلام تبیین کنند

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) شامگاه چهارشنبه 19 اردیبهشت در نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در بغداد برگزار شد، درباره تهدیداتی که امروز در دین اسلام وجود دارد اظهار داشت: برخی افراد مفهوم اسلام را دگرگون می کنند مثل تفکر داعشی که به عنوان یک خطر محسوب می شود.
 
وی به تهدید دوم یعنی اسلام لیبرال اشاره کرد و گفت: اسلام لیبرال در صدد است برای احکام شریعت جایگزین قرار دهد، مثلا در انگلستان به هنگام اقامه نماز جماعت، علاوه بر خواندن نماز به زبان عربی، آن را به انگلیسی هم می خوانند.
 
رمضانی تهدید سوم که توسط عده ای از روشنفکران ارائه شده، را اسلام رحمانی عنوان کرد و گفت: این اسلام رحمانی نباید در برابر مقاومت قرار بگیرد بلکه باید در کنار آن باشد زیرا مقاومت بستر انتشار رحمت الهی است.
 
وی افزود: واژه دیگر صلح مطلق است که ما در آیات و روایات به هیچ وجه صلح مطلق نداریم مثل برخی کشورها که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. در صورتی که صلح عادلانه صحیح است و علمای ما باید این را تبیین سازند.
 
رمضانی در ادامه از کرامت به عنوان یک اصل ایجابی و از ظلم به عنوان یک اصل سلبی نام برد و افزود: امیدواریم بتوانیم اسلام جاوید را که پاسخگوی تمام پرسشهای فکری و اخلاقی و عملی است، به اجرا درآوریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت الله رمضانی: علمای مسلمان باید صلح عادلانه را در جهان اسلام تبیین کنند
  • اجتماع بزرگ دختران دانشجو در حرم حضرت معصومه(س) + تصاویر
  • «جشن و محفل قرآنی ستاره ها» در قم برگزار می شود
  • حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقش جدی در جریان زیارت داشتند
  • ویژه برنامه‌های روز اول دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)
  • بازدید از موزه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رایگان شد
  • اعزام سفیران کریمه اهل بیت(س) به سراسر کشور در دهه کرامت
  • ۴۰ کاروان «سفیران کریمه» به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید