سجده سهو چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۸۵۵۴
در سجده واجب قرآن باید پیشانى به قصد سجده بر چیزى که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود ولى سایر شرایط سجده که در نماز معتبر مىباشد، لازم نیست مراعات شود، ولی در سجده سهو طهارت بدن و لباس لازم است. ناطقان: در میان مسائل مربوط به نماز سجده سهو از جمله مواردی است که سوالات زیادی را از طرف مخاطبین به دنبال دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سوال: فارسی صحبت کردن در یک سجده چه حکمی دارد؟
۱ ـ یکی از مبطلات نماز، حرف زدن از روی عمد است؛ یعنی اگر عمداً حرف بزند حتّى یک جمله، یا یک کلمه، حتّى کلمه دو حرفى مانند «من» و «ما» نماز باطل است، بلکه بنا بر احتیاط واجب) منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده بعد اعاده کند.) توضیح المسائل امام خمینى (اگر دو حرف معنیدار هم نباشد نماز باطل میشود. اما سخن گفتن از روى سهو و فراموشى و نسیان، نماز را باطل نمیکند؛ و اگر نمازگزار از روی سهو و فراموشی حرفی بزند، پس از نماز باید دو سجده سهو بجا آورد.
۲ ـ اگر سجده سهو را بعد از سلام نماز عمداً به جا نیاورد، معصیت کرده و واجب است هر چه زودتر آن را انجام دهد و چنانچه سهواً به جا نیاورد، هر وقت یادش آمد باید فوراً انجام دهد و لازم نیست نماز را دوباره بخواند.
۳ ـ در حرف زدن عمدی که موجب باطل شدن نماز میشود، فرقی میان صحبت کردن به زبان فارسی، و یا عربی و یا هر زبان دیگری نیست؛ و اگر سهواً باشد، باید سجده سهو بجا آورد.
(پاسخ این سوال طبق توضیح المسائل امام خمینی (ره) مطرح شد)
سوال: موارد وجوب سجده سهو و چگونگی انجام آن را بیان کنید.
موارد وجوب سجده سهو:
به طور کلی، سجده سهو برای زیادی و نقصان (کاستی) غیر عمدى در نماز، واجب است.
موارد وجوب سجده سهو به شرح زیر است:
۱. آن که در بین نماز، سهواً حرف بزند؛
۲. آن که یک سجده را فراموش کند؛
۳. آن که در نماز چهار رکعتى بعد از سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت؛
۴. در جایى که نباید نماز را سلام دهد مثلًا در رکعت اول سهواً سلام بدهد؛
۵. آن که تشهد را فراموش کند.
چگونگی انجام سجده سهو:
دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فوراً نیّت سجده سهو کند و پیشانى را به چیزى که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» یا «بِسْمِ اللَّه وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ» ولى بهتر است بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ السَّلامُ عَلَیکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ» بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و یکى از ذکرهایى را که گفته شد بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد.
سوال: آیا در انجام سجده سهو و سجده واجب قرآن طهارت بدن و لباس شرط است؟
۱. در مورد شرط بودن وضو و طهارت در سجده سهو، نظرات مراجع تقلید مختلف است:
بعضی از مراجع، وضو را لازم میدانند. (آیات عظام صافی، مکارم شیرازی، خامنه ای)
بعضی از مراجع، بنابر احتیاط، آن را واجب میدانند. (گلپایگانى، بهجت؛ المسائل (المحشى للإمام الخمینی))
و بعضی از مراجع، آن را واجب نمیدانند. (آیات عظام خوئى، خمینی، تبریزى، سیستانى، نورى همدانی)
۲. در سجدههای واجب قرآن؛ لازم نیست سایر شرایط معتبر در سجدهی نماز مراعات شود. (توضیح المسائل امام خمینی (ره))، مثلا لازم نیست که رو به قبله باشند یا طهارت و وضو داشته باشند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سئوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در سجده واجب قرآن باید پیشانى به قصد سجده بر چیزى که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود ولى سایر شرایط سجده که در نماز معتبر مىباشد، لازم نیست مراعات شود، ولی در سجده سهو طهارت بدن و لباس لازم است.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
واجب نیست.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
سجده سهو باید رو به قبله و با حالت وضو و طهارت باشد و پیشانى را نیز بر چیزى گذارد که سجده نماز بر آن جایز است.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
همه اموری که در سجده نماز، واجب است مثل طهارت، ستر، استقبال قبله و... در سجده سهو هم لازم است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سجده سهو ، نماز ، سجده واجب
منبع: ناطقان
کلیدواژه: سجده سهو نماز سجده واجب مد ظله العالی سجده سهو واجب قرآن سجده واجب لازم نیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گرفتاریهای ما در چه چیزی ریشه دارد؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یک حدیث از امام صادق علیه السلام است که حضرت می فرمایند «مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ». کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش دنیا و پول و … بوده و به فکر نماز نباشد به سه تا مصیبت گرفتار میشود:
بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: حج امسال، حج برائت استاول: «جعل الله الفقر بین عینیه»، خداوند فقر را مقابل دو چشمش می آورد.
دوم: قلبش پر از غم و غصه می شود.
سوم «شتّت عمله»، کارهایش پراکنده می شود. از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن اسانسور. به هر دری که می زند نمیشود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست.
در ادامه امام صادق(ع) میفرمایند «مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ»، کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد برنده است. مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است و درآمدش هم زیاد است. اما با این حال تاکسی را نگه میدارد به مسجد می رود و نماز جماعتش را می خواند. بعد سوار می شود و مسافر میبرد.
افرادی این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند «جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِی قَلْبِهِ» خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار میدهد. یعنی چشمش سیر میشود.
همانند «اشیخ محمد حسین زاهد» که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی حال شما چه طور است ؟ دو سه بار پشت سر هم می گفت: الحمدلله.
یک الحمدللهی می گفت مثل اینکه همه تهران برای اوست. حالا چیزی هم نداشت. دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود.
مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند.
منبع: بررسی گناهان کبیره در مواعظ ایتالله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45
منبع: ایسنا
انتهای پیام/